Структурні підрозділи
- ЦЕНТР ПЕРВИННОЇ МЕДИКО-САНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ (ЦПМСД) ПОЛІКЛІНІКИ
- Амбулаторія №1 ЦПМСД
- Амбулаторія №2 ЦПМСД
- КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР ПОЛІКЛІНІКИ
- Жіноча консультація
- Хірургічне відділення
- Неврологічне відділення
- Відділення відновного лікування
- Денний стаціонар
- Відділення мобільної паліативної медичної допомоги
- Рентген-діагностичне відділення
- Клініко-діагностична лабораторія
Всесвітній день безпеки пацієнтів
17 вересня проводиться Всесвітній день безпеки пацієнтів. Ці вересневі заходи у другий декаді місяця мають традиційний щорічний характер.
Всесвітній день безпеки пацієнтів – один із глобальних днів ВООЗ, присвячених громадській охороні здоров’я. Він був заснований 2019 року на сімдесят другій сесії Всесвітньої асамблеї охорони здоров’я шляхом ухвалення резолюції WHA72.6 “Глобальні дії щодо забезпечення безпеки пацієнтів”. Його цілями є підвищення обізнаності та залученості громадськості, поглиблення глобального розуміння і робота з досягнення глобальної солідарності та дій держав-членів щодо підвищення безпеки пацієнтів і зниження шкоди для пацієнтів.
Всесвітній день безпеки пацієнтів є головною опорою для дій по зміцненню здоров’я і безпеки у всьому світі. В основі його проведення закладений фундаментальний принцип медичної етики: «Головне – не нашкодь».
Безпека пацієнтів – це відсутність шкоди, яка може бути заподіяна пацієнтові в процесі надання йому медико-санітарних послуг, у тому числі зниження ризику необґрунтованої шкоди, пов’язаної з медико-санітарним обслуговуванням, до допустимого мінімуму. Під допустимим мінімумом маються на увазі збірні поняття певного рівня існуючих знань, обсягу наявних ресурсів та контексту, в якому надаються медико-санітарні послуги, у порівнянні з ризиком відсутності лікування чи лікування іншими способами.
Тема кампанії цього року: «Поліпшення діагностики для безпеки пацієнтів» і проходить під гаслом «Не допускайте помилок, пам’ятайте про безпеку!», що нагадує про важливість правильної та своєчасної постановки діагнозу для захисту пацієнтів та покращення наслідків захворювання.
Діагноз визначає суть захворювання пацієнта та є умовою для отримання необхідної допомоги та лікування. Діагностичні помилки мають місце у тих випадках, коли не вдається правильно і вчасно пояснити стан пацієнта, внаслідок чого діагноз ставиться неправильно чи надто пізно або лікарю не вдається розпізнати захворювання чи грамотно роз’яснити його пацієнту.
Глобальний ландшафт охорони здоров’я змінюється, і системи охорони здоров’я функціонують у складніших умовах. Нові методи лікування, технології та моделі надання допомоги можуть бути перспективними з погляду своїх терапевтичних можливостей, але вони можуть стати джерелами нових загроз безпечному наданню допомоги. Безпека пацієнтів є основним принципом охорони здоров’я і в даний час визнається як серйозна проблема глобальної суспільної охорони здоров’я.
Незважаючи на новаторські досягнення в деяких галузях охорони здоров’я, за останні 15 років глобальні зусилля, що вживаються для скорочення тяжкості шкоди, яку завдають пацієнтам, не змінили ситуацію істотно.
У будь-який момент у процесі надання медико-санітарних послуг присутня певна міра небезпеки, на яку наражається пацієнт.
Надійність діагностики можна суттєво підвищити шляхом усунення системних проблем та когнітивних факторів, які можуть призводити до діагностичних помилок. До системних факторів належать недоліки організації, що підвищують ймовірність діагностичних помилок, у тому числі неефективна комунікація між медичними працівниками або між медичними працівниками та пацієнтами, надмірне робоче навантаження та неузгодженість дій у команді. Когнітивні фактори включають особливості підготовки та досвіду клініцистів, а також схильність до спотворень сприйняття, втоми та стресу. ВООЗ має намір продовжувати співпрацю з усіма зацікавленими сторонами, приділяючи першочергову увагу забезпеченню безпеки при діагностиці та виробляючи багатоаспектний підхід, що дозволяє зміцнювати системи діагностики, проектувати безпечні діагностичні алгоритми, сприяти медичним працівникам у прийнятті правильних рішень, а також активно взаємодіяти з пацієнтами на всіх процесах.
Визнаючи забезпечення безпеки пацієнтів одним із важливих елементів надання якісної медичної допомоги та підтримуючи рішення 72-ї сесії Всесвітньої асамблеї охорони здоров’я Президент України підписав 4 вересня 2019 року Указ №648/2019 про встановлення в Україні Дня безпеки пацієнтів, який відзначатиметься щорічно 17 вересня — у Всесвітній день безпеки пацієнтів. Це рішення говорить про те, що питання безпеки пацієнтів є одним з пріоритетних у державі, особливо в умовах запровадження змін під час надання первинної, вторинної та третинної медичної допомоги. Також це стосується інших видів медичної допомоги таких, як екстрена, паліативна та медична реабілітація. І це також означає, що лікарі повинні оцінювати ризики, помилки, несприятливі події та шкоду для здоров’я пацієнтів на всіх рівнях надання медичних послуг, в тому числі за допомогою надання інформації, навчання та зворотного зв’язку з урахуванням думки пацієнтів та їх сімей. Шлях від першого контакту сімейного лікаря з жителем громад до проведення високотехнологічних процедур та втручань потребує багатьох різнобічних кроків для надання доступної, якісної та безпечної медичної допомоги. Це потребуватиме зусиль не тільки від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, медичних працівників, а й від жителів громад безпосередньо.
Потреба в безпеці — одна з базових потреб людини. Кожен з нас прагне безпеки у фізичному, соціальному та економічному існуванні для себе та своїх рідних. Коли відпочиваємо, працюємо, їздимо в транспорті, а тим більше — коли перебуваємо в лікарні, — всюди розраховуємо на безпеку.
Національна служба здоров’я України змінила модель фінансування в інтересах безпеки пацієнта. Команда НСЗУ розробила Програму медичних гарантій, до якої увійшли послуги первинної, амбулаторно-поліклінічної, стаціонарної медичної допомоги, а також екстреної, паліативної медичної допомоги та реабілітації. Пріоритетними є медичні послуги, пов’язані з лікуванням гострого мозкового інсульту, гострого інфаркту міокарда, допомогою в пологах і неонатальною допомогою, ендоскопічні обстеження, спрямовані на ранню діагностику онкологічних захворювань. Саме за ці послуги НСЗУ сплачує медичним закладам за пріоритетним тарифом. Кожен медзаклад, який прагне надавати пріоритетні послуги за підвищеним тарифом, мусить забезпечити їх відповідність вимогам НСЗУ. Вимоги НСЗУ спрямовані на те, щоб пацієнти отримували якісну та безпечну послугу. Безпека пацієнта — в пріоритеті.
Національна служба здоров’я України працює в інтересах пацієнта та дбає про якість, доступність та безпеку медичних послуг. Так, Конституція України у статті 49 передбачає, що кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування, передбачено гарантію цього права, безоплатне надання медичної допомоги державними і комунальними закладами охорони здоров’я. А Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права та Європейська соціальна хартія встановлюють заходи, які повинні вжити держави-учасниці для повного здійснення цього права.
Європейська хартія прав пацієнтів складається з 14 пунктів:
- Право на профілактичні заходи.
Кожна особа має право на профілактичні заходи з метою попередження розвитку захворювання.
- Право на доступність допомоги.
Кожна особа має право на отримання доступної медичної допомоги, яка гарантовано надається кожному, без будь-якої дискримінації за матеріальним станом, місцем проживання, хворобою чи часом звернення по допомогу. Останні зміни, які проводилися в системі охорони здоров’я України, були спрямовані на створення фінансової доступності. Також завданнями МОЗ України є розширення програми «Доступні ліки». Водночас перед місцевою владою стоїть питання щодо забезпечення населення необхідними медичними працівниками, у вирішенні якого МОЗ України готове допомагати.
- Право на отримання інформації.
Кожна особа має право на отримання повного обсягу інформації стосовно стану здоров’я, медичної допомоги, в тому числі медичного втручання, можливостей і умов використання результатів медичної допомоги та усіх доступних сучасних технологій.
- Право на інформовану згоду.
Кожна особа має право отримувати повну інформацію, яка забезпечить їй можливість брати активну участь у прийнятті рішень щодо медичного втручання та/або участі у наукових дослідженнях.
- Право вибору.
Кожна особа має право вільного вибору методів профілактики, діагностики та реабілітації на основі адекватної інформації.
- Право на конфіденційність.
Кожна особа має право на конфіденційність особистої інформації, включаючи інформацію про стан здоров’я, медичний огляд чи обстеження, їх результати, інтимну і сімейну сторони життя, а також право на захист приватності під час проходження діагностичних, лікувальних чи реабілітаційних процедур.
- Право на повагу до часу пацієнта.
Кожна особа має право на швидке отримання своєчасної медичної допомоги протягом необхідного періоду. Це право стосується будь-якої фази лікування.
- Право на допомогу, яка відповідає прийнятим стандартам якості.
Кожна особа має право на отримання якісної медичної допомоги, яка відповідає затвердженим стандартам.
- Право на безпеку.
Кожна особа має право захисту від шкоди, яка може бути їй заподіяна через неякісне функціонування системи надання медичної допомоги, злочинну недбалість чи лікарську помилку, та має право на отримання медичної допомоги, що відповідає стандартам високого ступеня безпеки.
- Право на використання сучасних технологій.
Кожна особа, незалежно від її матеріального стану, має право на доступність медичної допомоги, включаючи діагностичні і лікувальні процедури та лікарські засоби, що відповідають міжнародним стандартам.
- Право на усунення надмірного болю.
Кожна особа має право на максимально можливе усунення болю на будь-якій стадії лікування. Результати звіту організації Human Rights Watch (Нагляд за правами людини) свідчать, що в Україні доступ до знеболення знаходиться на низькому рівні. Існує страх медичних працівників стосовно призначення наркотичних знеболювальних засобів у зв’язку з можливим висуненням звинувачень у зловживанні своїми обов’язками.
- Право на індивідуалізоване лікування.
Кожна особа має право на проведення діагностичних та лікувальних процедур, які якнайбільше відповідають її особистим потребам.
- Право на скаргу.
Кожна особа має право скаржитися на завдані їй страждання і збитки та право отримати відповідь чи іншу відповідну реакцію.
- Право на отримання відшкодування завданої шкоди.
Кожна особа має право на отримання відшкодування матеріальної та/або моральної шкоди, завданої у зв’язку з взаємодією з системою охорони здоров’я, зокрема з наданням медичної допомоги, протягом розумного терміну.
Завдання Всесвітнього дня безпеки пацієнтів 2024 року
- Підвищити глобальну поінформованість про певну міру небезпеки та можливу помилку у діагностиці, що призводить до шкоди пацієнтам, та підкреслити ключову роль правильної, своєчасної та безпечної діагностики в забезпеченні безпеки пацієнтів.
- Привернути особливу увагу до покращення діагностики в рамках політики забезпечення безпеки пацієнтів і клінічної практики на всіх рівнях охорони здоров’я відповідно до Глобального плану дій із забезпечення безпеки пацієнтів на 2021–2030 роки.
- Укріпити співпрацю між директивними органами, керівними структурами
охорони здоров’я, медичними працівниками, об’єднаннями пацієнтів та іншими
зацікавленими сторонами у розвитку безпохибкової, своєчасової та безпечної діагностики.
- Надати пацієнтам та їх сім’ям можливість активно взаємодіяти з медичними
працівниками та керівними структурами охорони здоров’я для покращення діагностичних послуг.
Ключем до підвищення безпеки медичної допомоги є співпраця з пацієнтами та членами їхніх сімей. Думки пацієнтів, членів їхніх сімей та осіб, які доглядають за хворими, які мають безпосередній досвід взаємодії з системою охорони здоров’я, є цінним джерелом інформації для підвищення безпеки пацієнтів. Співпраця з пацієнтами дає разючий ефект: дослідження показують, що воно може знизити тягар шкоди, яку завдають пацієнтам, на 15%, що дозволило б щорічно зберігати незліченну кількість життів та мільярди доларів. Тому взаємодія та співпраця з пацієнтами та членами їхніх сімей була закріплена як один із основоположних принципів у резолюції Всесвітньої асамблеї охорони здоров’я (WHA72.6) «Глобальні дії щодо забезпечення безпеки пацієнтів» та у Глобальному плані дій щодо забезпечення безпеки пацієнтів на 2021–2030 р.р. Міністерство охорони здоров’я України разом з Національним медичним університетом імені О.О. Богомольця, з Національною Академією медичних наук України, з ДУ «Інститутом громадського здоров’я ім. О.М. Марзеєва НАМН України та з Всеукраїнською радою захисту прав і безпеки пацієнтів розробили Концепцію стратегії попередження дефектів надання медичної допомоги у вітчизняній системі охорони здоров’я.
Метою Концепції є створення системи запобігання ризикам ненавмисної шкоди пацієнтам для забезпечення ефективної реалізації їх права на якісну та безпечну медичну допомогу.
За період реалізації Концепції з 2021 по 2025 рік передбачається:
- створення та впровадження національної політики та стратегії безпеки гігієни праці медперсоналу та безпеки пацієнтів;
- широке щорічне відзначення Всесвітнього дня безпеки пацієнтів;
- запровадження одного із Глобальних проектів з безпеки пацієнтів;
- призначення національного координатора з питань безпеки пацієнтів;
- запровадження практики регулярних опитувань з культури безпеки пацієнтів у закладах охорони здоров’я;
- на 30% зниження рівня інфекцій, асоційованих з наданням медичної допомоги;
- зниження на 30% випадків тяжкої шкоди, пов’язаної з ліками;
на 30% відносне зменшення смертності через венозну тромбоемболію під час або після госпіталізації;
- зниження на 30% смертності через падіння хворих під час госпіталізації;
- залучення пацієнтів до формування політики та керівних принципів щодо безпечнішої охорони здоров’я;
- включення питань безпеки пацієнтів у всі навчальні програми безперервної освіти медичних фахівців;
- організація системи оперативних повідомлень про інциденти безпеки пацієнтів та навчання на цих інцидентах;
- участь вітчизняних представників у щорічних Глобальних міністерських самітах з питань безпеки пацієнтів.
Заклик до дій
ВООЗ закликає всі зацікавлені сторони висловлюватися також на підтримку безпеки медпрацівників! Робота в стресових умовах посилює ризики для безпеки як пацієнтів, так і медпрацівників, включаючи інфікування і поширення захворювань в медичних установах, обмежений доступ до засобів індивідуального захисту та інших заходів профілактики інфекцій і інфекційного контролю, а також вчинення помилок, які можуть завдати шкоди пацієнтам та медичним працівникам.
Як ви можете сприяти підвищенню безпеки пацієнтів?
Якщо ви – пацієнт або особа, що займається доглядом за хворими:
- при отриманні медичної допомоги займайте активну позицію;
- не соромтеся задавати питання, безпека медичної допомоги починається з ефективної комунікації;
- надавайте точну інформацію про вашу історію хвороби.
Якщо ви – медичний працівник або керівник органу охорони здоров’я:
- розглядайте пацієнтів, як партнерів у справі надання їм медичної допомоги;
- працюйте у співробітництві в інтересах безпеки пацієнтів;
- постійно підвищуйте свою кваліфікацію та поглиблюйте знання в області безпеки пацієнтів;
- формуйте культуру безпеки пацієнтів в лікувальних установах відкрито та прозоро;
- заохочуйте подання інформації про помилки без акценту на покарання винних, а в інтересах зробити висновки.
Якщо ви – особа, відповідальна за розробку заходів політики:
- вкладайте ресурси в безпеку пацієнтів для порятунку життів та зміцнення довіри, вкладення ресурсів в забезпечення безпеки пацієнтів може призвести до економії коштів;
- оголосіть безпеку пацієнтів національним пріоритетом в сфері охорони здоров’я.
Якщо ви – науковець, студент, викладач або керівник професійного навчального закладу:
- збирайте фактичні дані в інтересах підвищення безпеки пацієнтів. Ваша наукова робота має велике значення;
- заохочуйте дослідження в області безпеки пацієнтів;
- введіть питання безпеки пацієнтів в навчальні курси та програми.
Якщо ви – представник професійної асоціації, міжнародної організації або фонду:
- відстоюйте безпеку пацієнтів як важливий компонент загального охоплення послугами охорони здоров’я;
- організовуйте навчальні курси та курси підвищення кваліфікації з питань безпеки пацієнтів.
Якщо ви – активіст громадської охорони здоров’я або представник організації із захисту прав пацієнтів: сприяйте розширенню можливостей пацієнтів висловлювати свою позицію з питань, що стосуються безпеки медичної допомоги.
У рамках глобальної кампанії, присвяченої Всесвітньому дню безпеки пацієнтів 2024 р., що відзначається 17 вересня, всім зацікавленим сторонам запропоновано провести найрізноманітніші заходи, включаючи національні кампанії, стратегічні форуми, інформаційно-просвітницькі акції, наради фахівців та організаційно-методичні ініціативи як і в попередні роки, підсвітити помаранчевим кольором (який символізує тему кампанії) відомі будівлі, пам’ятки та громадські простори.
Об’єднаємо зусилля для підвищення безпеки медичної допомоги.
Джерела: Департамент охорони здоров’я Харківської обласної військової адміністрації;
КНП ХОР «Обласний центр медичної статистики, здорового способу життя та інформаційно-аналітичної діяльності»